„Sînt împrejurări în care trebuie să-i ceri vrabiei să devină vultur". (Constantin Călin)
„Iată-ne plictisiţi, sîcîiţi, scîrbiţi de identitate; ne place să ortografiem Tzara
noastră, de glumăreţi ce sîntem; ne arătăm alergici la majuscula din
numele ei, doar-doar am face-o şi mai mică, şi mai săracă, deşi România e
ţara cu două state (mai mult sau mai puţin independente, de sine
stătătoare), dar cel mai mare popor al Europei din Sud-Estul Europei
sînt românii.
„Chestii" pentru care trebuie să ceri scuze
cititorilor cînd le citezi. Tembelii susţin că „Limba patriotismului
nu este limba română, ci un limbaj (dizgraţios) inventat" (HoRoPa &Co.)
Primim
îndemn (de la Neagu Djuvara, în „Răspuns criticilor mei şi
neprietenilor lui Negru Vodă", Humanitas, 2011) să nu mai „cosmetizăm"
istoria, să n-o mai vedem prin grila naţională, „falsificatoare", să nu
mai exagerăm „bombastic" victoriile, mai mereu „mincinoase", conform
istoriei oficiale numită în derîdere Vulgata de noul medievist.
Preferabil ar fi să ne prezentăm „descălecaţi", în acceptul de cuceriţi
şi colonizaţi: „numai năvălitorul agresiv e creator de noi entităţi
statale, nicăieri băştinaşul sedentar". Statul valah ar fi fost
întemeiat (sec. XIV, vă rog!) nu de boierii ortodocşi ai locului, ci de
nobili turanici, catolici de stepă. Veliki voivoda Thocomer, alias Negru
Vodă, tatăl lui Basarab, ar fi fost instalat de hanul tătar Nogai; era
susţinut de Ladislau Kán (Cumanul), regele maghiaro-cuman. Că populaţia
valahă i-a urmat pe Thocomer şi Basarab, cumanii fiind demult asimilaţi
şi deveniţi boieri români, nu contează. Contează doar ADN-ul cuman al
voivozilor (nu voievod, nici voevod, cum scriam). Neagu Djuvara agreează
să spună Vlaşcoe zemlia pentru Ţara Românească, asta ca să sfîrşim
odată cu „cusurul naţional al înfrumuseţării istoriei" şi să fim fără
cusur. Să ne intre-n cap că alogenia a salvat România. Arta războiului
am deprins-o de la cumani, lor le-am datorat descălecatul şi statul.
Ne-am putea numi, numai s-o vrem, Cumania, dat fiind aportul la
toponimie şi onomastică. Talabă (ce nume poetic!) e cuman. Iar Basarab
cumanul a fost vasalul lui Carol Robert, care-l apela „voivodul nostru
transalpin"; chit că l-a bătut zdravăn la Posada (1330, vă rog!), tot
vasal al ungurilor a fost, după N. Djuvara. Ce-i drept, nu i-a convins
pe medieviştii Florin Constantiniu, Răzvan Theodorescu, Ioan Caproşu
(„Dacă te iei după bazme", obişnuieşte să spună profesorul ieşean),
Matei Cazacu, Radu Ştefan Vergatti şi nu mă convinge nici pe mine. Îl
cred pe acad. Victor Spinei: „Basarab era român". Şi nu numai istoricii
i-au replicat. N. Djuvara nu scapă nici de ironia lui Doru Buşcu:
iată-ne „fii de daci şi de cumani"!
„Chestii" pentru care trebuie să ceri scuze cititorilor cînd le citezi.
Numai
bruxellezul T.R.U. a exultat în „Idei în dialog" (nr. 9, sept. 2007),
cum că s-a zis, în fine, cu „dogma românismului integral" şi cu statul
român, care a avut mereu eficienţa redusă şi-n Evul Mediu, şi-n istoria
modernă. Efect al demonstraţiei lui Djuvara asupra lui Ungureanu.
Causa
causorum: Desconsiderarea românilor, mereu culpabili ca popor. (HoRoPa)
Patapievici a rămas la aceleaşi idei din Politice privind
etnopsihologia poporului român, pe care obişnuieşte să-l numească turmă.
Trebuie să-i rostim (ca să nu fim acuzaţi de lipsă de percepţie)
adevărurile sale că... Ei, ştiţi dumneavoastră care: cu spaţiul mioritic
şi fecala etc. „Chestii" pentru care trebuie să ceri scuze
cititorilor cînd le citezi. În gîndirea patapeică, avem „identitatea
slabă" (doar luptăm de ceva vreme s-o anemiem!), iar „limba
patriotismului nu este limba română, ci un limbaj (dizgraţios) inventat" (v. Despre idei & blocaje).
Democraţia transnaţională, bucăţică ruptă din internaţionalismul proletar
Credeaţi
cumva, după Vulgata românilor predată-n şcoli, că la Rovine fost-a
victorie? Nici vorbă, dacă Mircea (argument Djuvara) a pierdut tronul
după bătălie. Pe care l-a cîştigat Vlad numit (de ce oare?) Uzurpatorul.
Bătălia de la Rovine e un mit, umflat de Eminescu - mitificatorul (şi
Doina e declarată iarăşi fundamentalistă, incorect politică).
Patriotismul poetului are limite peste limite, morale, desigur.
Postmodern e să nu simţi nimic pentru patrie, chiar s-o deteşti ca
Mircea Cărtărescu. Nobelizabilul se tot plînge că vieţuieşte într-„o
ţară fără identitate, fără istorie, fără nimic de aşteptat de la ea".
Să
fie asta „normalitatea" cerută? A vorbi reprobabil de neam şi de
amprenta etnică în poezie şi proză - „mentalitate paseistă" - îmi sună
ca din anii '50-'60. Am făcut liceul în plin stalinism (l-am terminat în
1961), cînd Iorga era pus la colţ (roşu) pe coji de nucă, iar istoria
începea cu întemeierea cnezatelor. Constat că-i la fel de rău. Aş fi
vrut să nu mai aud vocabula comisar (acum, U.E.); cît despre democraţia
transnaţională, îmi pare bucăţică ruptă din internaţionalismul proletar,
preconizînd, prin celebrul Manifest, că naţiunile ca şi antagonismele
dintre ele vor dispărea.
Cum să pretindem preţuirea altora?
Eminescu,
ni se spune, ar fi fost în greşeală folosind în Scrisoarea a III-a (se
mai predă oare?) cuvîntul limbă pentru neam: „Un Sultan, dintre aceia ce
domnesc peste vr'o limbă..."; că ar fi corect să eliminăm limba din
definiţia naţiunii, deci aromânii (de la Dosoftei la Bolintineanu, Goga,
Iosif, Ion Barbu etc, plus familia Djuvara cu Trandafir cu tot) nu-s
români, nici megleno ori istroromânii. Tot n-avem noi grija celor de
peste hotare, nu-i protejăm. Sînt şi voci care se întreabă de ce om fi
adoptat numele de român la mijloc de veac XIX, cînd apusenii ne ştiau de
valahi? Eventual să mutăm capitala la Suceava (la Iaşi, ar aminti de
Unirea mică a „ofiţeraşului muieratic" Al. I Cuza), să schimbăm data
zilei naţionale şi imnul Deşteaptă-te Române, ca fiind un kitsch
patriotic. La polul opus, Cezar Ivănescu (şi n-a fost nominalizat pentru
Nobel) mărturiseşte într-un interviu, publicat în toamna lui 2004, în
„Revista Nouă": „Nu cunosc cu adevărat mari poeţi care să nu fie dublaţi
de mari caractere, de oameni care trăiesc pînă la capăt drama poporului
lor". El a şi murit-o. Mai dau un singur exemplu: Adrian Popescu,
caracterizat soi-même „cuviincios, naturist, tradiţionalist", face
poezie înaltă. Dacă noi ne manifestăm lipsa de respect faţă de istorie,
cultură, limbă, adică faţă de noi înşine, cum să pretindem preţuirea
altora? Îndată ce apare vreo însemnare negativă despre români, ne şi
repezim s-o aprobăm. Universitatea Ulster face un test de inteligenţă a
europenilor prin prof. Richard Lynn. Cel mai bine ies nemţii şi
albanezii, urmaţi de polonezi: jos, francezii şi bulgarii; şi mai jos,
turcii şi românii, apoi sîrbii. Aşa o fi? Francezul e mai puţin
inteligent ca englezul, iar bulgarul are acelaşi IQ? Ruşii sînt
inferiori englezilor, egali cu spaniolii? Noi nu punem nimic la
îndoială: sîntem proştii Europei, fenomenal de proşti.
Dăm de la noi fără să ni se ceară
Conştiinţa
etnică se augumentează cînd statul e slab? La noi, nu: deriva ei a
pornit odată cu deschiderea graniţelor (transparente, deci străvezii)
pentru bunuri de patrimoniu ca brăţări dacice şi incunabule; a
continuat, în paralel cu distrugerea fesenistă a economiei, devenită
subterană. „Nu ştim să ne vindem ţara!", perora la televizor un
specialist în vînzări de solduri. Ar fi fost bine să nu ştim s-o vindem,
dar am ştiut. Mai exact, au ştiut capitaliştii de stat, împliniţi şi
îmbelşugaţi prin furt din averea comună, a ţării. Geaba avertiza
Constantin Stere, în 1915, că e o crimă împotriva românismului să
renunţi la pămînt. Noi cedăm prin tratate ce-am avut. Şi de ce n-am fi
dat de pomană (isprava lui M.R.U.) Fundaţia (de miliarde) Gojdu, pe
motiv că tot în Europa rămîne? Rîdem („Ce, Ardealul poate fi pus în
buzunar şi dus?"; „E şvaiţer România să-i scoţi gaura, Ţinutul Secuilor?")
de cei cu „grija hotarelor", responsabilitatea în privinţa frontierelor
fiind etichetată naţionalism; provocările secesioniste nu le stopăm,
dînd de la noi fără să ni se ceară, cu psihologia hoţului de păgubaş.
Semne rele
- Din Basarabia federalizată, din Ucraina (în Cernăuţi, a dispărut strada Constantin Brâncoveanu);
Din Ardeal - un lanţ de fapte antistatale:
- Primarul udemerist Antal Arpad, scrie presa, i-a permis lui Csibi Barna să vîndă tricouri cu harta României ciuntită.
-
Se arborează inscripţia Szekely föld nem Románia, ba chiar există un
blog cu acest titlu: în traducere, „Ţinutul Secuiesc nu-i România":
-
Preşedintele C.N.S. ( Consiliul Naţional - sublinierea îmi aparţine -
Secuiesc) susţine că secuii sînt un popor care trăieşte în altă ţară şi
vor ţară (aşadar, secuii sînt popor, iar românii - populaţie):
-
Turistul propagandist neorevizionist Baier Zsolt, membru fondator
Fidesz, e şi mai categoric: „Sintagma stat naţional-unitar trebuie
scoasă din Constituţia României cu Kalaşnicovul" (şi dacă nu-l conducem
definitiv la graniţă înseamnă că autoritatea statului e poveste).
-
Partidul Civic Maghiar din Covasna şi Harghita vrea stat în stat. Va fi
ţinutul Secuiesc „unitar, sfînt şi inviolabil"? Va fi, dacă vor
parlament propriu, justiţie proprie, poliţie proprie, taxe proprii. Asta
nu înseamnă alt stat? Statul administrează ţara: scurt.
- UDMR a renunţat şi la mănoasa guvernare comună pentru a nu accepta Articolul 1 din Constituţia la care se uită cruciş Hunor.
-
Frunda (numit consilier al premierului Ponta) susţine apăsat, în
emisiunea lui Radu Tudor, că „România nu e stat naţional", primind
cuvenita replică a analistului: „mă deranjează că funcţiile mari instigă
la nerespectarea Constituţiei", ceea ce nu l-a oprit pe europarlamentar
să-şi continue aria: Franţa în '56 şi Italia în '59 au renunţat la stat
naţional. Or fi renunţat, că-s state mari, forţoase, nu-s uşor de
distrus.
Despre Marko Bela, ne cîntă Final Count Down -
numărătoarea finală. Şi de ce credeţi că s-au dus, pe bănişorii lor, un
senator şi un deputat U.D.M.R., în februarie 2008, la Pristina? După a
lor declaraţie, să vadă pe viu momentul cînd pe harta Europei apare un
nou stat. U.D.M.R. seamănă vînt, noi culegem furtună. Or, după spusa lui
Avram Iancu, „Sau punem pumnul în pieptul furtunii sau pierim...".
„Cel mai mult îmi place ziua mea",
hăhăie preşedintele din papa-mobil, pardon, din snowmobil. Ce, are zi
naţională? Asta-i grija guvernului, dumnealui se dă cu băs-mobilul. Şi
ca ţara asta să nu mai fie descurajantă (vorbă de consilier
prezidenţial), hai s-o fragmentăm, s-o dezmembrăm, să avem nu judeţe, ci
macroregiuni autonome faţă de centru, una urmînd linia Diktatului de la
Viena, din 1940.
Cozile de topor combat la gazetă pentru „structură federală"
Că
ungurii se simt mai ataşaţi naţiunii lor decît statului român e firesc,
pînă la urmă, însă nu pricep de ce românii vor să-l atomizeze. U.D.M.R.
e decis să termine statul naţional, iar cozile de topor româneşti
combat la gazetă pentru „structură federală". Madam' Barki a vrut „stat
ardelean autonom", Sabin Gherman şi alţi ghermani au susţinut-o. Pentru
că Tökes a spus la Bruxelles că maghiarii sunt supuşi unui „genocid
paşnic", a fost decorat de preşedinte cu a României stea. Cineva cerea
for străin pentru cele două tabere concurente: românii şi maghiarii; alt
român căuta precedente de stat în stat(e) ale U.E..
„Vai, vouă, fariseilor şi cărturarilor"!, le striga Iisus Hristos.
În
Cuvînt înainte la revista „Geopolitica şi Geoistoria", nr. 1, sept. –
nov. 1941, revistă română pentru sud-estul european, Gh. Brătianu scria:
„Un Stat cu o astfel de situaţie, în care te urmează în tot locul
vînturile, valurile, dator este, el cel dintîi, să cunoască această
situaţie, să-şi dea seama permanent de toate, bune şi rele, cîte se
ascund într-însa. Toţi membrii acestui Stat, şi în primul rînd pătura
lui conducătoare, trebuie să-şi aibă gîndul mereu aţintit la ele". A
murit martiric, în închisoare. De altfel, Secţia de Istorie a Academiei a
fost desfiinţată şi vîrfurile ei zvîrlite în puşcărie de comunişti.
În
legea din '50 a raionării, Dej aducea ca argument bunăstarea:
împărţirea în regiuni-oraşe-raioane s-ar face pentru apropierea
aparatului de stat de muncitori; ca acelaşi argument să fie adus de
Băsescu-Boc, pentru reformarea Statului tip: atragerea de fonduri, deci
„să trăiţi bine!". Abia în '68, plenara partidului a abolit vechea
împărţire din '50, după model URSS, revenindu-se la judeţe şi municipii.
„Judeţele, ca împărţiri administrative, sînt contemporane cu întemeierea statului" (Constantin C. Giurescu)
Ca
să devenim gubernie, Stalin a desfiinţat judeţele, iar în Constituţia
din '52 a fost trecută Regiunea Autonomă Maghiară (R.A.M.). Sub tanc,
eram, apud Stalin, stat multinaţional. În copilăria mea fuseseră
plantaţi anume copaci pe Tîmpa, ca să se scrie „vegetal" Oraşul Stalin.
Cîteva litere se pot descifra şi azi. Atunci eram ocupaţi, ţară învinsă.
Acum nu ne mai pune nimeni pistolul (lui Vîşinski) la tîmplă să recroim
teritoriul. Am uitat de R.A.M.? Gherila maghiară n-a uitat, face paşi
mici şi siguri în direcţia regionalizării, U.D.M.R acţionînd ca
dizolvant naţional.
„Judeţele, ca împărţiri administrative, sînt contemporane cu întemeierea statului",
citim în Const. C. Giurescu, Istoria Românilor. Pentru ca Dinu C.
Giurescu, din aceeaşi dinastie de mari istorici, să avertizeze: „Se
joacă integritatea teritorială a României, se joacă stabilitatea ei, se
joacă apărarea ţării. Statul de astăzi nu mai apără România. Statul de
astăzi apără pe altcineva, dar nu obştea românească". Aşa este. Ce alt stat din lume îşi transformă cetăţenii majoritari în minoritari, şi încă oprimaţi, fără toate drepturile?
Dacă arhivele dispar, memoria fiinţei statale dispare şi ea
Alt
fapt cutremurător e legea arhivelor: întoarcerea documentelor spre
emitent, Austria şi Ungaria, pînă în 1918, e iresponsabilă (răspunderea
şi-a asumat-o Boc, peste Parlament), în ignorarea faptului că arhiva se
evacuează prima în stare de război, documentul fiind argumentul prim al
istoriei. Dacă arhivele dispar, memoria fiinţei statale (da, fiinţă)
dispare şi ea.
Ne destrămăm? Unui popor cu moralul scăzut, demoralizat, nu-i pasă de desfiinţarea statului. O priveşte cu scepticism ieftin.
Nu-l lăsaţi singur pe Dinu C. Giurescu, domnilor istorici
Un
prieten, Daniel R., pe care cred că-l cunosc bine, îmi spune cam
resemnat, după părerea mea, cam fatalist la vîrsta lui: „Dacă ei vor, ne
iau Transilvania, ce-au vrut puterile Axei, asta s-a întîmplat. Nu
putem face nimic, suntem cu spatele la zidul U.E., ocupaţi de F.M.I.".
Ah, pasivitatea noastră, blamată de Noica în Jurnal filosofic! Poate că
lupta e pierdută, i-am spus, dar trebuie să reacţionăm, dacă nu vrem să
fim „ţară neaşezată şi mişcătoare" (l-am citat pe Simion Dascălul), cu
graniţe moi.
România, stat naţional şi unitar, asta-i replica de
spus şi răspus, cu ea trebuie să ne apărăm. Un nou discurs despre
„naţionalismul creator" (sintagma mult blamatului Mircea Eliade, se
înţelege de ce) a apărut. Nu-l lăsaţi singur pe Dinu C. Giurescu,
domnilor istorici. Dreptul la replică e liber acum. Etniile trebuie să
se respecte, nu să încerce una subjugarea, dominarea celeilalte. Pe
cale de consecinţă, dacă drepturile cetăţeanului unui stat nu sînt
respectate, pot fi anulate şi drepturile omului. ”
Articol preluat din Art Emis |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu