„Datoria Germaniei faţă de România, dezbătută în Parlamentul European
Progresul Uniunii Europene în direcţia unei integrări politice mai
profunde se confruntă cu o serie de critici şi rezistenţe din partea
euroscepticismului. Deşi este respins de federaliştii europeni,
euroscepticismul are explicaţiile sale, care nu ar trebui ignorate.
Radu Golban, cel care a descoperit datoria istorică a Germaniei faţă de România.
Sub auspiciile Parlamentului European din Bruxelles a fost iniţiată
seria de conferinţe „Cauzele euroscepticismului". Prima conferinţă din
acest ciclu a debutat miercuri, 10 aprilie 2013, sub titlul incitant
„Există o datorie a Germaniei faţă de România?" În cadrul acestei prime
conferinţe vorbitorii au prezentat concluziile şi opiniile lor privind
atitudinea Germaniei faţă de România, în special în privinţa datoriilor
financiare pe care Germania le are faţă de România. Dr. Lia Lucia Epure,
jurnalist, directorul publicaţiilor Ziua de Vest şi Focus a afirmat că
Radu Golban nu este un eurosceptic şi că demersul său este unul menit să
repare nedreptatea istorică comisă de Germania faţă de România. In cele
ce urmează redăm un fragment din discursul economistului Radu Golban,
cel care a descoperit datoria istorică a Germaniei faţă de România
(ART-EMIS):”
„Onorată asistenţă,
[...] Constructul
de integrare a Europei cunoscut sub numele de Uniune Europeană se află
astăzi şi într-o criză de identitate. Pe fundalul unei perioade
îndelungate de criză economică au apărut şi primele semne de îndoială
faţă de proiectul de integrare a Europei. Pentru a înţelege mai bine
această atitudine critică faţă de modul şi mai ales de procesul
unificării Europei trebuie mai întâi să precizăm ce înseamnă şi la ce se
referă termenul de euroscepticism. Acest termen nou în limbajul politic
apare, tot mai frecvent, în ultima vreme, de la micul contribuabil şi
până la nivel de naţiune. Neologismul compus din denumirea geografică a
continentului şi substantivul scepticism, care se trage din greacă - «
skeptios » (căutător), este mai degrabă un termen generic decât o
disciplină filosofică opusă dogmatismului politic.
Euroscepticismul
nu trebuie confundat cu anti-europenismul sau cu naţionalismul, el nu
este un ateism politic ci o căutare după o altă Europă. Motivele
euroscepticismului sunt cel puţin la fel de diferite cum sunt şi
popoarele Europei. Pentru a analiza şi a înţelege mai bine acest
fenomen, trebuie identificate motivele particulare, adică ale fiecărui
stat, ale fiecărei categorii sociale, care îi determină pe oameni să
devină eurosceptici. Având în vedere faptul că Europa se afla astăzi, în
ciuda aparenţelor de unitate, la începutul şi nu la apogeul integrării,
are şi euroscepticismul o justificare firească, întrucât, prin logica
şi definiţia sa, el este mai aproape de statutul de independenţă şi
suveranitate a fiecărui stat, decât de dezideratul integrării. Deoarece
procesul de unificare al Europei generează, în special la periferia
continentului, probleme economice, ca urmare a dezindustrializării,
cetăţenii înţeleg tot mai puţin de ce imaginea lăudabilă, însă abstractă
a proiectului european numit „garant al păcii şi prosperităţii" se
suprapune cu tensiunea socială devenită realitate. Pe cât de abstract şi
de general pare euroscepticismul în discursul politic şi public, pe
atât de concret devine protestul împotriva Germaniei prin pancartele
agitate şi sloganurile scandate de la Nikosia la Lisabona. Faptul că
grafica acestor pancarte prelucrează cu obstinaţie fizionomia mereu
aceluiaşi dictator, cea a lui Hitler, trezeşte întrebarea de ce
protestul euroscepticilor nu se îndreaptă împotriva actorilor politici
de la Bruxelles ai Uniunii Europene sau împotriva altor state membre ale
Uniunii decât Germania, de ce vizează mereu Berlinul şi conducerea
Republicii Federale.
Se pare că binomul Bruxelles-Berlin
anihilează oricare iniţiativă politică a celorlalte capitale europene.
Desigur că preluarea crescândă de răspundere şi responsabilitate de
către Berlin în Europa creează Germaniei şi o suprafaţă mai mare pentru
critică mai mult sau mai puţin fondată. Scopul final al integrării este
bunăstarea tuturor cetăţenilor europeni şi nu performanţa economică a
unora prin redistribuirea factorilor de producţie în Europa.
Euroscepticismul
începe să se insinueze pretutindeni în Europa, inclusiv în Germania.
Euroscepticismul german vizează contribuţia Germaniei la proiectul
european prin transferurile germane către Bruxelles de 214 Euro pe cap
de locuitor, adică o sumă uşor peste media UE-27, de 190 Euro. Proiectul
european creează, prin excedentul comercial al Germaniei de peste 500
de miliarde de Euro, locuri de muncă, dar şi imaginea de performanţă
economică. Aşadar, Germania, principalul contributor în Europa Unită,
motor al dezvoltării generale pe continent, ba poate chiar şi filantrop
pentru alte ţări membre ale Uniunii. Este oare fidelă realităţii o
asemenea reprezentare? Realităţile sunt mai nuanţate. Analiza
euroscepticismului raportat de la stat la stat porneşte de la
răspunderea socială faţă de proprii cetăţeni, care trebuie asigurată şi
în contextul migraţiei din est spre vest a forţei de muncă. Răspunderea
în această privinţă revine statului național şi nu Europei. Aşadar,
europenizăm performanţa, însă nu şi răspunderea socială, care rămâne tot
în sarcina statului naţional, după cum tot lui îi revine şi dreptul de a
stimula economia, de a-şi proteja unităţile de producţie, astfel încât
să poată asigura un trai decent propriilor cetăţeni.
Având
în vedere că dreptul de vot al aşa zişilor cetăţeni europeni este
limitat doar în cadrul ţărilor lor de origine şi nu este europenizat
precum forţa lor de muncă, este foarte probabil că într-un viitor
apropiat, forma de euroscepticism pe care o reprezintă nemulţumirile
oamenilor să se articuleze prin vot la nivelul naţional al ţărilor
membre. Aşteptările fireşti ale acestor cetăţeni nu pot fi satisfăcute
cu lozinci de gândire grandioasă sau cu sacrificii pentru un trai mai
bun în viitor. În timp ce unele state membre ale Uniunii se înzestrează
mereu cu viziuni de dimensiuni politice şi arhitecturale
supradimensionate, alte state membre nu au nicio viziune. Pentru unii
Europa este o preocupare neîntreruptă, iar pentru alţii un subiect
îndepărtat. Tocmai de aceea paşii în Europa nu se pot justifica doar
prin iniţiativa unuia ci impune mereu şi acceptul celuilalt sau
celorlalţi pentru un parteneriat.
În România
euroscepticismul sau mai degrabă eurorealismul a apărut recent, adică
mai târziu decât în alte state membre ale Uniunii Europene. Prezenţa sa,
tot mai remarcată în spaţiul public, are în mare măsură, ca fond
politic, intervenţia Bruxelles-ului şi a unor capitale europene în
conflictul constituţional din vara anului trecut după cum se datorează
şi politicii de austeritate impusă de Bruxelles. Este drept ca
euroscepticismul apare cu întârziere în România, dar acest lucru nu-l
împiedica să devină un factor mobilizant, aşa cum s-a întâmplat cu alte
răbufniri politice din istoria recentă a ţării.
Pentru
mulţi romani, aderarea la Uniunea Europeană a înlocuit în primii ani ai
integrării propaganda comunistă semi-sacrosanctă cu basme de bunăstare
şi fericire. Bilanţul pentru omul de rând astăzi, la peste cinci ani
după aderarea la Uniunea Europeană, cuprinde inevitabil starea
deplorabilă a economiei ţării pe urma dezindustrializării, suspiciunea
firească faţă de climatul poliţienesc întreţinut de serviciile secrete, o
atmosferă de neîncredere în instituţiile statului, corupţia, erodarea
democraţiei, dar şi lipsa de speranţă într-o schimbare spre bine. Iar
faptul că demnitari europeni de la Bruxelles şi lideri din state
europene s-au implicat public în conflictul pe tema suspendării
preşedintelui şi a îndepărtării de la putere a unei grupări politice ale
cărei guverne din ultimii câţiva ani au atins o cifră record la
neabsorbţia de fonduri datorită corupţiei, justifică întrebarea dacă nu
cumva Bruxelles-ul sprijină de fapt corupţia în România in loc să o
combată.
Raporturile între parteneri inegali sunt mult
mai vulnerabile în astfel de conjuncturi. Egali la obligaţii înseamnă a
fi egali şi la drepturi şi de a beneficia şi de egalitatea şanselor
între ţările în curs de subdezvoltare din Europa de est şi de sud şi
cele în curs de consolidare a industriei din centrul continentului.
Instituţiile europene au rolul de garant al tratatelor dar şi de
mediator în articularea intereselor naţionale ale diferitelor state,
pentru a preveni o situaţie de folosire a corupţiei în scopul
implementării unui Realpolitik. Dacă realizarea şi implementarea
principiilor statului de drept şi lupta împotriva corupţiei sunt
obiectivele centrale ale integrării europene, atunci trebuie să admitem
că şi corupţia are nu doar corupţi, dar şi corupători.
În
această privinţă, istoria cel puţin ne dă dreptate. Iar instituţia
Parlamentului European reprezintă cel mai potrivit sediu pentru un
management al memoriei istorice. Permiteţi-mi, de aceea, un scurt rapel
istoric. După Primul Război Mondial premierii români Brătianu şi
Averescu au negociat aproape şase ani cu Germania pentru o sumă de
aproximativ 5 miliarde de Reichsmark din afacerea devastatoare numită «
Banca Generală » din timpul ocupaţiei germane în 1918. Germania nu era
dispusă să plătească absolut nimic României. Într-un limbaj ales,
respectabilul ministru de externe al Germaniei, Gustav Stresemann,
laureat al premiului Nobel pentru Pace, scria la data de 13 noiembrie
1926 într-o telegramă către Ambasada germană de la Bucureşti că se arată
dispus de a - textual - « omorî » acea datorie a Germaniei faţă de
România cu bani, solicitând ambasadorul de la Bucureşti să identifice
cercuri « interesate » din ţara care ar putea, contra unei plăţi,
abandona problema.
Această tactică îndoielnică s-a
ascuns bine sub paravanul corectitudinii şi pretextul bunelor relaţii
economice. Probabil că suma oferită pe cale privată de Stresemann a fost
convingătoare pentru domnul Averescu, obiectivul recomandării germane,
care a încheiat apoi pentru totdeauna tratativele pe tema « Băncii
Generale ». Dacă numele « Gustav Stresemann » are astăzi o conotaţie
atât de pozitivă, fiind chiar şi numele a nenumărate licee şi institute
din Germania, ce garanţii avem noi că nu s-ar putea păstra tactica sa şi
faţă de România din zilele noastre când este vorba de o datorie
istorică mult mai mare? Precum se poate observa, discuţia pe tema
datoriei neachitate a Germaniei după 1947 de peste 1 miliard de
Reichsmark în baza Tratatului de Cliring, care stă astăzi în centrul
atenţiei noastre la acest eveniment, nu este prima de acest gen în
istoria celor două state; nu este pentru prima dată când România a rămas
păgubita. O ţară la nivelul Germaniei ar trebui cu atât mai mult
astăzi, în familia europeană unită şi instituţional, să trateze România
ca pe un partener egal şi să se arate responsabilă pentru faptul că a
rămas, nu o dată în istorie, datornică faţă de România.
Relaţia
economică româno-germană din perioada 1936-1944 bazată pe cliring şi
cursuri de schimb fixe mi-a trezit interesul în mod special. Mai ales
extrasul de cont al Casei de Compensaţie a Germaniei, o instituţie pe
lângă Reichsbank, a stat în centrul atenţiei, deoarece prezintă
soldurile Germaniei faţă de ţările asociate în acest model de
colaborare. Suma de 1,126 miliarde Reichsmark evidenţiată în acest
extras de cont a reprezentat la început doar o constatare şi un argument
în cadrul unor publicaţii; ulterior a devenit o provocare.
Lipsă
acută de valută a Germaniei în urma Primului Război Mondial a
determinat încheierea de contracte nonvalutare bazate pe schimburi de
mărfuri între Germania şi alte state. Un asemenea acord a fost încheiat
cu România deja din anul 1936. Prin acest acord s-a stabilit ca plăţile
dintre România şi Germania, provenind din schimbul de mărfuri şi din
alte obligaţii de stat şi particulare, să fie efectuate prin cliring
bilateral între Banca Naţională a României şi Casa de Compensaţie
germană. Printr-o clauză, Banca Naţională a fost însă obligată să achite
exportatorii din România, chiar dacă sumele necesare pentru aceasta
depăşeau vărsămintele în Lei ale importatorilor. Deoarece Germania celui
de Al Treilea Reich importa din România mai mult decât exporta, această
obligaţie, la început limitată ca sumă, a ajuns în anul 1942 să nu mai
aibă nicio limită convenţională de sumă. Fluxul de mărfuri româneşti
spre Germania, fără un flux corespunzător dinspre Germania spre România,
s-a soldat cu sărăcirea de mărfuri a populaţiei româneşti, cu o
creştere a inflaţiei şi cu o creanţă în mărci nevalorificabilă a Băncii
Naţionale a României faţă de Casa de Compensaţie Germană. Această
creanţă a reprezentat un credit forţat în mărfuri acordat economiei
germane de economia românească. Deşi au existat preocupări şi intenţii
concrete pentru frânarea creşterii soldului (ca urmare a schimbului
neechivalent cu Germania), acestea au fost respinse sau doar formal
acceptate de către Berlin.
Conform lucrărilor de
specialitate, la nivelul anului 1944, soldul activ pentru România
rezultat ca urmare a operaţiunilor de cliring româno-german depăşea 1
miliard de Reichsmark. Acest sold este confirmat şi de surse oficiale
externe, precum Casa de Compensaţie Germană - instituţie ce ţinea
evidenţa operaţiunilor de cliring pe lângă Reichsbank, Banca
Reglementelor din Basel şi Academia Româna.
Consider
oportună prezentarea cadrului legal în contextul căruia am invocat
recuperarea datoriilor Germaniei din relaţiile comerciale cu România. În
primul rând, invoc art. 28, alin. 4, din Tratatul de Pace dintre
România şi Puterile Aliate şi Asociate, adoptat în 10 februarie 1947, la
Paris. Dat fiind faptul că derularea plăţilor dintre Germania şi
România s-a făcut în baza Acordului pentru Reglementarea Plăţilor din
1936, acest acord nu cade sub incidenţa Tratatului de Pace de la Paris,
care prevede explicit că România nu renunţă la pretenţii rezultând din
contracte şi alte obligaţii anterioare datei de 1 septembrie 1939,
precum şi din drepturi dobândite înainte de aceeaşi dată. În următoarea
propoziţie citim ca « această renunţare va fi considerată ca înglobând
creanţele... ». Adjectivul demonstrativ la începutul propoziţiei «
această » se referă la propoziţia precedentă, în care se explic
condiţiile renunţării. Formularea alin. 4 din art. 28 cu precizarea
renunţării României la pretenţii împotriva Germaniei şi a fixării datei
de 8 mai 1945 (ziua de armistiţiu a Reichului) pentru scadenţa
pretenţiilor face ca lucrurile să fie cât se poate de clare. Efectele
juridice ale Acordului pentru Reglementarea Plăţilor din 1936 sunt, fără
îndoială, drepturi şi pretenţii dobândite dinainte de 1 septembrie 1939
şi ca urmare excluse de la renunţarea la pretenţii împotriva Germaniei,
care se referă doar la angajamente din timpul războiului. Aşa cum
reiese din reglementările Tratatului, soldul României nu s-a prescris.
Doresc
să mai precizez că, în cadrul Conferinţei de la Londra, din anul 1953,
când Germania şi-a asumat întreaga răspundere şi responsabilitate pentru
toate datoriile Reichului, a lămurit şi problema soldurilor deficitare
rezultate din operaţiunile de cliring derulate cu Belgia, Franţa,
Elveţia, România etc. Motivul pentru care România nu a participat la
Conferinţa de la Londra se bazează pe art. 5 alin. 4 al Tratatului
acestei conferinţe, care este identic cu articolul 28 din Tratatul de
Pace de la Paris. Ambele acte normative exonerează Germania de plată
despăgubirilor aferente perioadei 1.09.1939 şi 8.05.1944. În concluzie,
acest sold este descoperit şi în ziua de astăzi. Este bine de ştiut că
această sumă nu reprezintă nicio despăgubire de război.
Se
poate naşte întrebarea cum se calculează suma de 19,5 miliarde Euro?
Plecând de la aprecierea că 1 Reichsmark este evaluat, în prezent, la
3,3 Euro, se poate calcula, estimativ, valoarea cuantumului datoriei:
3,717 miliarde Euro, fără a mai adăuga şi dobânda aferentă celor 69 de
ani - din 1944 până în 2013; fără a ne lansa într-un calcul matematic
costisitor de actualizare, ci doar dacă am calcula o dobândă moderată de
doar 2,5% pe an, se poate aprecia că valoarea totală a datoriei (suma
iniţială şi dobânda capitalizată) se ridică la aproximativ 19,5 miliarde
de Euro.
În cadrul unei dezbateri din luna martie 2012,
sub egida Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale a României
se confirmă existenţa creanţei asupra Germaniei la Casa de Compensaţie
de aproximativ 1 miliard Reichsmark la sfârşitul anului 1944, fapt ce
constituie un mare progres faţă de discreţia remarcabilă a acestei
instituţii în ultimii doi ani. Cel mai mare succes al acestei dezbateri
îl reprezintă faptul că totuşi Banca Naţională admite existenţa unei
datorii a Germaniei faţă de România în 1947 de 14 miliarde de Lei, ce a
fost considerată de autorităţile acelor timpuri ca fiind o « creanţă
nesigură asupra străinătăţii ». Ceea ce a fost nesigur în 1947 nu se mai
poate spune astăzi despre motorul economic al Europei.
Pe
scurt doresc sa menționez că sub incidenţa Tratatului de Pace de la
Paris cad de asemenea şi creanțele private necompensate în valoare de
mai multe sute de milioane de Reichsmark ale firmelor şi persoanelor din
Romania care au obținut o sentința favorabila în baza Tribunalului
Arbitrar Mixt, romano-german în perioada 1919-1928, înființat în baza
art. 304, alin. b 2 al Tratatului de la Versailles.
În
privinţa părerii românilor despre datoria Germaniei, aş aminti faptul că
până în prezent peste 5.600 de români au semnat o petiţie lansată de
mine pentru a determina guvernul să negocieze cu Germania pentru
recuperarea creanţei din acordul de cliring cu Germania. Având în vedere
că rata de penetrare a serviciilor web este în Germania conform unui
studiu publicat recent dublă faţă de rata de penetrare a serviciilor web
din România şi că Germania are o populaţie de aproape patru ori mai
mare decât România, 5.600 de semnături în ţară ar fi echivalentul la
aproximativ 45.000 de semnături în Germania. Această cifră de proporţii
arată incontestabil că românul nu a uitat de această datorie istorică.
România
nu are nimic de ascuns, ci doar de profitat de transparenţa maximă în
aceste demersuri. Să nu uităm că Germania este o ţară cu un codex moral
recunoscut, care se manifestă şi prin demersurile partidului „Die
Linke", partid cu 12% din Bundestag, în lămurirea acestei creanţe
iniţiind in 2010 două interpelări.
Distinsă asistenţă,
Permiteţi-mi,
înainte de a încheia, câteva remarci. Demersul tematic al acestui
simpozion nu este unul antieuropean, nici unul antigerman. Incidentele
de parcurs european (fie el şi un parcurs istoric) nu trebuie
instrumentate sau dramatizate, dar nici trecute cu vederea şi
cronicizate, ci gestionate cu bună credinţă. Rezervele faţă de
instituţiile europene şi faţă de preeminenţa Germaniei în Europa Unită
nu trebuie să-şi găsească în asemenea situaţii surse de potenţare a
euroscepticismului.
Euroscepticismul zilei de astăzi nu
este un obstacol de neocolit şi nici o boală incurabilă, ci mai degrabă
un simptom şi un semnal faţă de care se poate acţiona în conformitate cu
interesele generale europene. Marile mutaţii istorice se nasc de obicei
din acumulări de detalii - şi izbucnesc nu odată tot printr-un detaliu -
pentru a ajunge la o nouă stare. Studiul de caz prezentat aici este
doar unul din sumedenia de detalii care se aglutinează zi de zi pentru a
da consistenta euroscepticismului ridicat pe valul crizei şi al
politicilor de austeritate aflate într-o nefericită modă. Situaţia,
rămasă deschisă, din relaţiile româno-germane prezentată aici generează,
şi ea, o doză mai mare sau mai mică de scepticism şi neîncredere - şi
în privinţa politicii Germaniei faţă de partenerii săi europeni de ieri
şi de azi, şi faţă de etaloanele morale ale Europei Unite.
Euroscepticismul de astăzi nu este însă o tendinţă inexorabilă şi el
începe de altfel a fi convertit în eurorealism. Următorul pas, salutar,
ar trebui să fie o tendinţă pe care aş numi-o euroconstructivism. Într-o
asemenea viziune poate fi soluţionat şi cazul încă deschis din
relaţiile româno-germane dezbătut astăzi aici. "
Dr. ec. Radu Golban
Notă:
„Radu
Goban s-a născut la Timişoara şi a plecat din România, împreună cu
familia, pentru persecuţiile la care a fost supus de vechiul regim.
Acum, Golban este în continuare persecutat pentru convingerile sale.
Economistul Radu Golban a susţinut cursurile la disciplina « Economia
mondială - Politicile UE - Negocieri şi conflicte », în cadrul
departamentului Relaţii Internaţionale şi Studii Europene a
Universităţii de Vest din TImişoara (U.V.T.), linia de predare în limba
germană. Profesorul Golban a venit la U.V.T. la începutul anului
universitar 2012-2013, pregătit să-şi reia cursurile. A avut un şoc: i
s-a comunicat că nu mai este nevoie de el şi că decizia a fost luată la
recomandarea consulului Germaniei. Acum « Cazul Golban" a fost adus în
faţa Comisiei de Etică a U.V.T. ». (Lia Lucia Epure) ” Publicat de Ec. Dr. Radu Golban, Germania în revista Art-Emis de unde a fost preluat.
„Exclusiv: Radu Golban: „Datoria Germaniei nu s-a prescris în octombrie”
Scris de: Gilda Popa
„Un subiect adânc îngropat în
culisele diplomatice ale Uniunii Europene redevine fierbinte: Grecia
dezgroapă scheletele "asasinatelor economice" comise de Germania nazistă
şi face nota: 160 miliarde de euro. Între timp, Parlamentul European a
găzduit o dezbatere despre o problemă la fel de fierbinte: datoria
Germaniei faţă de România, generată prin mecanisme similare şi în
acelaşi context istoric. Reputatul economist Radu Golban a povestit, în
exclusivitate pentru ZIUAnews, modul subtil, dar extrem de eficient, în
care a fost cenzurat acest eveniment la Bruxelles.
În timp ce presa română nu a economisit
spaţiul editorial acordat datoriei reclamate de Grecia, asupra unei
posibile revendicări similare din partea României s-a aşternut tăcerea.
"Noi, românii, discutăm acum despre aproximativ 20 miliarde de euro,
adică doar 1% din ceea ce ar datora Germania Europei, după distrugerile
economice din perioada celui de-al doilea război mondial. Deci subiectul
este o Cutie a Pandorei pentru germani", a sintetizat reputatul
economist Radu Golban, pentru ZIUAnews, aversiunea Germaniei faţă de
acest subiect. La începutul săptămânii, Radu Golban a adus acest "cartof
fierbinte" chiar în inima Bruxellesului: Parlamentul European, în
conferinţa "Cauzele euroscepticismului". Însă experianţa a fost un şoc:
"Nu am văzut niciun jurnalist prezent în mod oficial din partea unei
agenţii de presă germane. Din partea europarlamentarilor, au fost doar
câţiva asistenţi. În sală au fost aproape 90 de oameni, dintre care 50
erau studenţi la Facultatea de Drept din Bucureşti. Au mai fost acei
aproape 20 de jurnalişti români care au venit cu o bursă la Bruxelles.
Iar restul nu ştiu cine sunt. Am sperat ca acest subiect să fie preluat
de presa română şi că a ajuns să fie discutat la cel mai înalt nivel.
Această tăcere m-a surprins. Nu am crezut că presa română nu îşi va
asuma aproape nicio reacţie la eveniment", a povestit Golban.
"Omerta" politică
Mass-media nu au fost "seduse" nici de
ideile curajos exprimate de doi economişti cu nume grele în lumea
ştiinţifică a Europei - Klaus Thorner şi Albrecht Ritchl şi nici de
potenţialul jurnalistic al unui nume controversat: Adrian Severin. "Ceea
ce mi se pare interesant este că dl Adrian Severin se bucură de o
imagine atât de negativă în presa română şi în presa străină încât ar fi
fost cel mai firesc lucru ca această imagine, asociată cu calitatea sa
de organizator al evenimentului, să atragă atenţia şi comentariile
presei", a mai spus Radu Golban. Dealtfel, Albrecht Ritchl, profesor de
istorie economică la London School of Economics, a arătat că problema
datoriilor istorice nu este neapărat una juridică, cât una politică. Iar
tăcerea Germaniei este tot de natură politică: "Guvernul german
încearcă să evite orice discuţie cu privire la reparaţii şi metoda
tipică e instaurarea tăcerii pe subiectele incomode", a răspuns Ritchl
unor întrebări din public. Niciun politician german nu a fost prezent la
dezbatere. Unul dintre invitaţi, europarlamentarul german Jo Leinen,
povesteşte Golban, a spus unei cunoştinţe comune că s-a bucurat de
invitaţie, dar e un eveniment la care nu poate să participe. Chiar dacă
nu face parte din partidul cancelarului Angela Merkel, ci din gruparea
politică social-democrată. Dintre politicienii români invitaţi au fost
prezenţi doar Norica Nicolai, europarlamentar PNL şi Sorin Roşca
Stănescu, senator PNL. "Cazul prezentat astăzi este un caz tipic în care
Germania trebuia de mai multă vreme să spună ceva, să recunoască sau sa
nu recunoască această obligaţie pe care o are faţă de România", a spus
Roşca Stănescu.
Feţele cenzurii
" Nu ştiu dacă cenzura poate fi
împărţită în activă şi pasivă. Nu mi s-a interzis să îmi exprim ideile
în Parlamentul European, dar din moment ce presa nu prezintă absolut
nimic despre acest eveniment ne arată că formatorii de opinie sau
agenţii - pentru că serviciile au oameni în redacţii - au impus ca acest
subiect să fie îngropat într-un val al tăcerii tocmai pentru a evita
resuscitarea subiectului şi eventuale tensiuni cu Germania. Aceasta este
datoria lor. Astfel îmi explic de ce invitaţiile trimise la toate
agenţiile de presă şi la zeci şi sute de jurnalişti, inclusiv la
publicaţiile din Germania şi din România, au lipsit.", ne-a declarat
Radu Golban. În tot holul clădirii şi la intrarea în sală au fost puse
afişe. Însă, la nici zece minute după ce timpul alocat dezbaterii a
expirat, pereţii erau "curaţi". "Am intenţionat să iau, la plecare, un
afiş ca amintire: nu mai exista niciunul. Trebuia să merg la aeroport,
mă grăbeam, am căutat şi eu şi organizatorii, dar nu am mai găsit nici
urmă de afiş", îşi aduce aminte Radu Golban.
Datoriile între state nu se prescriu
Economistul Klaus Thorner a prezentat
izvorul juridic al datoriei Germaniei, din perspectivă istorică. În
1935, România şi Germania au semnat un acord prin care se stabilea că
plăţile dintre cele doua ţări, provenind din schimbul de mărfuri, vor fi
făcute prin clearing bilateral între Banca Naţională a României şi Casa
de compensaţie germană. Datoria descoperită de Radu Golban, estimată
acum la 20 de miliarde de euro, este un vârf din clearingul necompensat.
Dealtfel clearingul a fost unicul mod de plată pentru toate
tranzacţiile româno-germane din 1936 până în 1944. Golban a demonstrat
că această datorie nu face parte dintre datoriile de război ale
Germaniei de după al doilea război mondial, şterse prin tratatele de
pace, pentru că acordul comercial a fost semnat practic în perioada
interbelică. Economistul a prezentat toate dovezile: extrase de la Casa
de Compensaţie, soldurile de la Banca Internaţională a Reglementelor,
nota ministrului de Externe al Germaniei către ambasadorul de la
Bucureşti şi extrasul de cont de la Academia Română care a publicat în
2002 un studiu în care se regăseşte aceeaşi sumă. "Datoriile între state
nu se prescriu. Nu ştiu cum a apărut în presă informaţia că
termenul-limită pentru orice fel de demers juridic pentru recuperarea
creanţei este octombrie2012. Teoretic ar fi fost posibil să curgă un
termen de prescripţie doar dacă această creanţă ar fi fost văzută în
baza reglementărilor Conferinţei de la Londra din 1953. Care a
condiţionat într-adevăr plata şi eşalona datoriilor cu condiţia ca tot
ce nu va fi pretins de la acea dată să se prescrie. Dar România nu a
negociat la Conferinţa de la Londra, prin urmare singura legătură între
România şi Germania în ce priveşte această creanţă este doar Tratatul de
la Paris. Şi oricine citeşte articolul 28 al acelui Tratat vede că
România nu a renunţat la creanţele rezultate din acordurile de clearing.
România a renunţat la despăgubiri de război şi la pretenţiile de pe
urma unor angajamente din timpul războiului", ne-a mai declarat Radu
Golban. Interesant este că acest model conceput şi pus în aplicare de
economiştii Germaniei naziste, uniunea de clearing, este similar cu
uniunea monetară a eurosistemului, care consta din spaţii, din
compartimente monetare cu dobânzi şi inflatii diferite, a explicat
economistul. Germania nazistă numea acel sistem "Modelul de stablilizare
a preţurilor şi a salariilor". În articolele din presa germană din anii
40, germanii cereau austeritate, deci măsuri fiscale pentru a dezumfla
balonul inflaţional în Polonia. "Deci iată că şi austeritatea, ca şi
politicile fiscale şi monetare de astăzi sunt similare cu cele ale
uniunii de clearing", explică Golban.
Experţii greci care au întocmit raportul secret al datoriei Germaniei, la Bucureşti
Dupa ce a adus subiectul datoriei la
nivelul Parlamentului European, Golban intenţionează să aducă în România
comisia din Grecia care a socotit recent datoria Germaniei faţă de
Atena, de peste 160 de miliarde de euro. Experţii au apreciat că 108
miliarde de euro reprezintă pagubele pricinuite infrastructurii ţării de
către ocupaţia germană şi 54 miliarde de euro sunt datoriile germane în
urma împrumuturilor fortaţe pe care Grecia a fost nevoită sa le acorde
celui de-al Treilea Reich şi care nu au fost returnate.”
| | | | | | | | | | |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu