„Istoria Secuilor seamănă
ură în şcolile din centrul României”
„Manualul
Istoria Secuilor cultivă lipsa de responsabilitate faţă de
trecut, cu grave consecinţe pentru formarea viitoare a
tinerilor maghiari. O provocare jignitoare antiromânească pe
bani publici.
Prin gravele
lipsuri şi eludarea adevărului istoric, manualul Istoria
Secuilor, recent apărut, finanţat de instituţii ale
administraţiei publice locale din judeţele Covasna şi
Harghita, cultivă lipsa de responsabilitate faţă de trecut
şi tendinţa de izolare etnică a maghiarimii din aceste zone
a fostelor scaune secuieşti, cu graveconsecinţe pentru
formarea viitoare a tinerilor maghiari.
De subliniat de
la început este faptul, vizibil de altfel în cuprinsul
scrierii, că autorii recunosc faptul că manualul a fost
scris la comandă politică: „acest manual a fost realizat la
cererea şi din grija liderilor politici din judeţele
Harghita şi Covasna”. După cum știe și ultimul elev al unei
școli gimnaziale, manualele, în toate sistemele de
învățământ se pretind sinteze științifice întro anumită
disciplină, bazate pe cele mai noi cercetări în domeniu. Or
criteriul științific este abandonat în favoarea comenzii
politice. Pentru a respecta minimum adevăr, scrierea ar
trebui numită „Politica liderilor secui despre istoria
secuilor”.
În loc să
promoveze o atitudine intelectuală şi morală dictată de
interese politice, era de aşteptat ca autorii, în majoritate
oameni ai școlii, să realizeze un volum monografic de ţinută
ştiinţifică, de onestitate demnă de epoca în care trăim,
care să promoveze acceptarea alterităţii etnice, spirituale,
de fraternitate cu românii, cu care secuii au străbătut
secolele cu înţelegere şi colaborare, excepţiile fiind
momentele când unii secui/maghiari au fost fanatizaţi de
propaganda şovină antiromânească din exterior.
Scrierea a fost
elaborată ca având statutul de manual, pentru clasele
VI-VII, elevii maghiari mai având un manual, pentru aceleași
clase, „din care învață ca disciplină obligatorie, câte o
oră pe săptămână, istoria minorității maghiare din România
și, în cadrul acesteia, aspectele fundamentale ale istoriei
întregii maghiarimi”. În realitate se face Istoria Ungariei.
La aceasta inițiatorii „manualului” mai solicită o oră
săptămânală pentru Istoria secuimii, oră indicată a fi luată
din orele opționale prevăzute în programa curiculară pentru
clasele respective. Menționăm că elevii maghiari fac și ore
de Istorie Universală, obligatorii pentru toți elevii
claselor a VI-a și a VII-a – o oră săptămânal în cuprinsul
căreia este integrată și Istoria Ungariei. Practic elevii
maghiari vor face minim două ore pe săptămână de istorie „a
naționalităților” fiind îndoctrinați de „adevărurile”
istoricilor maghiari, înainte de a face Istoria Românilor la
clasa a VIII-a, pe care refuză să o învețe, motivând
neînțelegerea termenilor istorici românești și chiar a
limbii române.
Cu toate că
autorii recunosc, în prefața cărții, marile controverse
dintre istoricii maghiari/secui, „pe marginea problemelor
fundamentale ale istoriei secuimii”, atacurile unora dintre
aceștia la adresa „directivelor”Academiei Ungare de Științe
sau „așteptările formulate în plan extraprofesional”, în
această „scriere” sunt afirmații cu pretenția de adevăr
axiomatic. Ex: „Istoria secuiască este parte a istoriei
maghiare, iar în cadrul acesteia a istoriei Transilvaniei,
așa cum, de când este lumea, secuimea vorbitoare de limba
maghiară este parte organică a poporului maghiar...” (p. 7)
Dacă tot au hotărât autorii acest fapt, firesc, se pun mai
multe întrebări: de ce mai este nevoie de o istorie a
„poporului maghiar”(secuii) în cadrul istoriei poporului
maghiar? De ce mai încărcăm elevii secui, care de fapt sunt
maghiari, cu peste 8 pagini de „etnogeneză secuiască” (p.
36-43) și, mai afirmăm, probabil pentru a dovedi valoarea
științifică a „lucrării”, că „originea secuiască este o
problemă foarte complicată și discutabilă”? (p. 38) Și dacă
tot îl citează pe Simon de Keza la acest capitol, „istoricii
secuilor” puteau reda și ce scria acesta pe la 1282-1285,
adică faptul că secuii au împrumutat de la populația
românească portul, scrisul și felul de a-și face casele.
Astfel cheltuiau mai puțină imaginație și simplificau
înțelegerea „controversatei”, „complicatei și discutabilei
probleme”, „de când este lumea” și a mult mai multor
probleme ridicate în paginile următoare ale „scrierii”. Dar
ce o să înțeleagă elevii maghiari, care de fapt sunt secui,
când vor citi ce a scris Ștefan Szamoskozi despre secui,
părinții lor, după câteva secole (1570-1612): „În mare parte
și astăzi au aceleași rituri cu ale românilor, deși trăiesc
în vecinătatea sașilor și maghiarilor”?! (p. 85)
Și, autorii mai
ascund un alt aspect definitoriu al secuilor: faptul că de
când este lumea secuimea este vorbitoare şi de de
limbaromână. Astfel ea este parte organică şi a istoriei
româneşti şi a poporului român cu care a convieţuit de la
colonizarea ei în Transilvania până astăzi.
Pentru autori
nu a existat fenomenul indoeuropenizării de la intersecția
mileniilor III-II î. Cr. cât și formarea popoarelor
indoeuropene, inclusiv a tracilor, care după părintele
istoriei, Herodot, erau „cei mai numeroși după inzi”... din
care „geții erau cei mai viteji și mai drepți”. Nu au auzit
nici de anul 514 î. Hr. când aceștia sunt pomeniți în ale
sale Istorii, de către Herodot. Dar nu au auzit deloc nici
de urmașii lor, daco-romani, după retragerea stăpânirii
romane din Dacia care în mod subit au dispărut din ...
„istoria secuilor”.
Și eludarea
adevărurilor istorice continuă. Astfel, grav este faptul că
autorii nu-şi asumă responsabilitatea redării atrocităţilor
comise de secui/maghiari faţă de români şi saşi în perioada
de după Adunarea de la Lutiţa, din 16 octombrie 1848, mai
mult chiar, se vorbeşte în mod unilateral că atunci, „în
Transilvania, au avut loc atrocităţi antimaghiare”. Trupele
secuieşti ce înaintau după momentul Lutiţa sunt glorificate
de autori, deşi documente semnate de martorii oculari
maghiari ai epocii, le priveau și descriau ca pe nişte
hoarde care jefuiau, ucideau şi nu ascultau de ordine.
De asemenea,
atrocităţile comise de secui/maghiari asupra românilor în
perioada de după Dictatul de la Viena, din anii 1940-1944,
sunt nepermis ascunse. Extrem de jignitoare faţă de români
este lipsa de responsabilitate a autorilor faţă de
instaurarea administraţiei ungare în toamna anului 1940,
autorii vorbind doar de problemele economice şi de
entuziasmul maghiar şi nu de cumplitele atrocităţi comise
asupra românilor de armata ungară de ocupaţie şi de etnici
maghiari/secui localnici. De asemenea, numeroase biserici
româneşti din zonă au fost rase de pe faţa pământului şi
locul unde aceste sfinte locaşuri au existat stă şi astăzi
mărturie a unui trecut condamnabil şi pe care degeaba
încearcă să-l ascundă un asemenea manual „orb”.
Fără
menţionarea acestor momente importante din viaţa unei
comunităţi, toată istoria secuilor prezentată în manual nu
este decât un exerciţiu minor, un joc periculos, o lipsă de
responsabilitate faţă de trecut. Nu se recunoaşte decât
atrocitatea comisă asupra evreilor în 1944, spusă însă pe un
ton deloc ferm, doar ca o uşoară latură umbrită a micii lumi
maghiare din zonă, când faptele maghiarilor care au
participat la Holocaust sunt de o mare gravitate în faţa
istoriei. Nu trebuie trecută cu vederea nici afirmaţia
autorilor că unii evrei stabiliţi în secuime erau şi
mercenari. Afirmaţia este gravă dacă nu este explicată,
pentru că astfel enunţată pare ca o scuză faţă de
atrocităţile comise asupra evreilor în 1940-1944. Şi apoi,
în zona Ucrainei Subcarpatice nu au fost expulzaţi evrei, ci
au fost duşi în detaşamente de muncă forţată în condiţii de
exterminare. Păcat că autorii nu-şi asumă responsabilitatea
redării oneste şi a acestor aspecte faţă de istoria evreilor
şi faţă de Holocaust.
Nu este
prezentat cu obiectivitate momentul dramatic din toamna
anului 1944, respectiv acţiunea aşanumitei „Gărzi a lui
Maniu” în Aita Seacă, unde secui din sat au ucis cu o mare
cruzime ofiţeri şi ostaşi din Armata Română. Evident că
membrii „Gărzilor lui Maniu” au comis o ilegalitate
pedepsindu-i pe criminali, care trebuiau aduşi în faţa
justiţiei, ilegalitate care trebuia menţionată, dar
ascunderea adevărului de la Aita Seacă de către autori este
condamnabilă.
Manualul
conţine o politică făţiş antiromânescă în prezentarea
evenimentelor istorice. De exemplu, se spune pentru perioada
interbelică despre faptul că staţiunile balneare
semnificative, care ar fi putut intensifica turismul şi
economia locală, au ajuns în mâini române, astfel nu sporeau
veniturile întreprinderilor şi comunităţilor din Ţinutul
Secuiesc”, fără să se menţioneze faptul că şi înainte de 1
Decembrie 1918, principalii vizitatori ai acestor staţiuni
au fost românii din Regat.
Totul este
privit prin prisma separatismului etnic pur în zonă, într-un
moment când încă întreaga Transilvanie avea atunci o
industrie care în majoritate era în mâini maghiare datorită
asupririi de secole a românilor de către oligarhia
conducătoare maghiară.
Jignitoare este
şi minciuna că la Reforma agrară din 1921, câştigul provenit
din proprietatea indivizibilă a familiilor militare de
odinioară din Ciuc şi Trei Scaune, în loc să servească
înălţarea economică şi culturală a secuimii, a ajuns pe mâna
statului, care l-a împărţit micilor gospodari, asociaţii şi
biserici române”. Aşadar, o avere deloc pur secuiască –
pentru că din comunităţi făceau parte români, ar fi fost
astfel exclusiv dată românilor, afirmaţie care vine să
lovească încă o dată demnitatea istorică românească în faţa
tinerilor cărora le este destinat manualul.
Altă jignitoare
minciună este că bisericile româneşti au fost construite în
perioada interbelică prin comunităţile locale; totul este
turnat în pagină cu distanţare faţă de conlocuitorii români,
cu o culpabilizare a românilor pentru că au „îndrăznit”
să-şi construiască biserici ortodoxe „uriaşe” (prin această
sintagmă se poate intui cu claritate poziţia faţă de români
a autorilor) în stil bizantin în oraşele din zonă, astfel
că, din start, românii sunt priviţi de autorii manualului
drept nişte locuitori de mâna a doua, nişte toleraţi, care
nu au voie să-şi construiască biserici „uriaşe”.
Autorii nu
consemnează faptul că, până la Decretul de toleranţă emis de
împăratul Iosif al II-lea, în 1781, românii ortodocşi nu au
avut dreptul de a construi biserici din piatră. După această
dată, numai până la 1918, peste 50 de comunităţi româneşti
din judeţele Covasna şi Harghita au construit locaşuri de
cult, care există şi astăzi. Este drept, unele dintre ele
rămase fără credincioşi, sau cu un număr foarte mic datorită
politicii şovine ridicată la rang de politică de stat de
către Austro-Ungaria dualistă.
Este
inadmisibilă şi minciuna jignitoare faţă de Armata Română,
şi anume că în august 1916, „teritoriile invadate de trupele
române au suferit pagube grave. Au devastat, jefuit,
magaziile, casele fără proprietari şi au dat foc la
numeroase clădiri”. Şi tot pe seama Armatei Române sunt puse
şi „multe sute de victime civile în rândul persoanelor în
vârstă rămase acasă, bătrânilor ce fugeau şi copiilor”.
Aşadar, în loc de adevăr istoric, o minciună extrem de
jignitoare faţă de români, pusă la temelia învăţării
istoriei de către elevii maghiari de astăzi, în loc să se
scrie cu responsabilitate de atrocităţile batalioanelor
secuieşti de la 1918-1919.
Despre
Congresul secuiesc de la Tuşnad din 1902, autorii nu suflă o
vorbă privind cererea secuilor prezentată acolo de
intensificare a legăturilor economice cu România şi de a se
preda limba română la liceele din zonă, dat fiind importanţa
colaborării economice vitale a secuilor cu românii de peste
munţi.
Nu se
menţionează nimic despre influenţa limbii române asupra
limbii şi vieţii secuilor de-a lungul secolelor. Această
realitate, atestată de numeroase documente de epocă, unanim
acceptată şi demonstrată de lingvişti maghiari şi români se
constituie într-un veritabil monument al duratei
convieţuirii paşnice româno- secuieşti/maghiare pe o întinsă
dimensiune istorică.
Studiile de
demografie istorică pun în evidenţă un schimb de populaţie
ce a avut loc de-a lungul timpului de o parte şi de alta a
Carpaţilor. Deosebit de edificatoare pentru starea de spirit
şi poziţia secuilor faţă de români este şi situaţia creată
la sfârşitul sec. al XIX-lea şi începutul sec. XX, când
majoritatea ardelenilor (români, maghiari, saşi) emigrau în
America, iar numeroşi secui plecau în masă în Regatul Român,
alarmând pur şi simplu autorităţile locale şi centrale
ungare, obligate să construiască astfel căi ferate şi
fabrici, pentru a stopa depopularea zonei.
De altfel, o
mare minciună etalată în manual de autori este aceea că în
epoca dualismului austro-ungar ţinutul secuiesc s-ar fi
dezvoltat cel mai spectaculos (când mii şi mii de secui luau
drumul emigrării peste munţi, în Regatul României, pentru
a-şi asigura existenţa). Adevărata dezvoltare a avut loc de
fapt după dualism, în timpul României Mari și a României
postbelice
Despre drama
deznaţionalizării românilor din fostele scaune secuieşti,
despre fenomenul Bodogaia şi Porumbenii Mari, localităţi
unde în secolul al XVIII-lea erau două biserici româneşti,
una Ortodoxă şi alta Greco-catolică, nu se scrie nimic.
Nepermisă este
şi glorificarea biografiei fascistului Nyirö Jozsef, cel
care s-a dovedit un şovin antiromân şi un antisemit în
timpul celui de-al doilea război mondial, un oficial al
guvernului fascist al lui Szálási. La fel de nepermisă este
şi ascunderea faptului că Orbán Balázs, „Cel mai mare
secui”, a fost, la rândul său, un mare şovin antiromân, fapt
cunoscut în epocă şi dovedit de scrierile sale.
Pe aceste
considerente apreciem că manualul nu este decât o provocare
jignitoare la adresa românilor, evreilor şi chiar a
germanilor trăitori pe aceste meleaguri (inclusiv a memoriei
saşilor din Reghin şi din jurul acestuia la 1848) şi
propunem scoaterea lui din şcoli şi pedepsirea celor care
din banii publici au susţinut o astfel de provocare.
Desigur că prin
aceste rânduri am făcut o primă evaluare a conţinutului
manualului de Istorie a secuilor urmează o analiză mai
amănunţită a textului, prin care vom dezvălui toate erorile
şi afimaţiile tendenţioase şi provocatoare la adresa
românilor, toate locurile comune, agresivităţile de
atitudine istorică şi mistificările care duc spre o
cultivare deschisă a şovinismului, şi nu a prieteniei, a
acceptării şi înţelegerii reciproce, în şcolile româneşti cu
limba de predare maghiară.
Locuind
împreună cu românii şi înconjuraţi din toate părţile de
către români, secuii au avut relaţii de bună vecinătate cu
această majoritate etnică a arealului românesc. La
atrocităţile ascunse de manual nu au participat, evident,
toţi secuii, generaţia de astăzi nu poate fi culpabilizată
pentru trecutul nedemn. De aceea, se impune elaborarea unui
volum monografic bazat pe realităţi istorice dovedite de
documente şi nu pe mistificări eroizante şi pe minciuni
grosolane şi provocatoare care să estompeze adevărul,
astăzi, când suntem sub ochii unei Europe care promovează
onestitatea intelectuală, acceptarea alterităţii etnice şi
religioase, spiritul de promovare a înaltelor valori umane
şi morale.
Centrul European de Studii
Covasna – Harghita
(Vasile
LECHINŢAN, Ioan LĂCĂTUŞU, Vasile STANCU)
N.R. Manualul a fost avizat
favorabil de două personaje din Direcţia minorităţi din
cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale: Szocs Domokos,
director general, şi Szepsi Alexandru, director. Cei doi,
care, conform juriştilor, au atentat în mod direct prin
acest manual împotriva ordinii constituţionale, art 166
ind.1, C.P., afirmă într-un document oficial că
“...manualul nu este considerat manual (...) Cartea de
Istorie a Secuilor, care conţine pe copertă înscrisul
îndrumător metodic (adică ghid) şi manual recomandat
elevilor de clasa a VI-a şi a VII-a, corespunde din punct
de vedere ştiinţific şi realităţii istorice, unităţile
şcolare care au introdus acest opţional au respectat
procedura elaborată de ISJC şi ISJH, pentru introducerea
unei discipline opţionale şi că (...) prin conţinuturile
dezvoltate în cadrul acestui opţional se urmăreşte
atingerea idealului educaţional al şcolii româneşti, aşa
cum prevede Legea Educaţiei Naţionale”.
Articol preluat de pe cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu