NOI SUNTEM ACEIA CE SĂ NE SCRIM ȘI SĂ FACEM CUNOSCUTĂ ISTORIA NOASTRĂ!
|
De
asemenea, si în acelasi context, nici un specialist în istoria României
nu atrage atentia asupra altui “detaliu” primordial, si anume cã limba
traco-dacicã este cu mii de ani anterioarã latinei (care apare abia în
secolul VI î.e.n.) si cã, în consecintã, limba românã nu se trage din
latinã, pentru cã, desi din aceeasi familie, existã istoric înaintea
latinei, deci este o limbã proto-latinã. Latina se formeazã din etruscã
si greacã, care, desi amîndouã indo-europene, sunt scrise cu un alfabet
fenician, rãspîndit în lumea mediteranã a epocii. În plus, estruscii ei
însisi erau o bransã a celtilor, coborâti în sudul Alpilor în jur de
1200 î.e.n. La rîndul lor, celtii erau o bransã a tracilor care migrau
spre vestul Europei, si erau numiti ca atare, adicã traco-iliri pânã în
secolul VI î.e.n., când se deplaseazã din Noricum (Austria) spre Alpii
elvetieni, unde se numesc helveti.
Atâtea
detalii ignorate despre originea, continuitatea, si însãsi existenta
poporului român dau de gândit. Cine schimbã si interpreteazã istoria
României?
În
mozaicul de limbi si popoare de pe harta Europei, singurii care au o
continuitate de 9000 de ani pe acelasi teritoriu, si o scriere de 7000
de ani, sunt românii de azi. Transilvania nu a fost maghiarã si nici nu
putea fi când strãmosii maghiarilor de azi locuiau în nordul Mongoliei,
sursã turco-finicã nu numai a ungurilor, dar si a bulgarilor (care
nãvãlesc în România si în teritoriile Bizantine din sudul Dunãrii în
secolul VI), a turcilor si a finlandezilor din zilele noastre. Hunii
pãtrund în Europa pânã la Paris , Roma si Constantinopole sub Atila în
secolul V, dar se retrag spre Ural pânã în secolul IX, când nãvãlesc din
nou în Panonia, teritoriu ocupat la acea datã de daci liberi (80%)
amestecati cu slavi (20%).
Poporul
si limba dacã sunt deci cu mult mai vechi decât poporul roman si limba
latinã, dar cele douã limbi erau foarte asemãnãtoare, si de aceea
asimilarea s-a fãcut atât de repede, în câteva secole. Ovidiu, poet
roman exilat la Tomis pe malul Mãrii Negre, nu numai cã a învãtat daca
imediat, dar în sase luni scria deja versuri în limba lui Zalmoxis !
Invadarea Daciei, de fapt a unui coridor spre Muntii Apuseni, a avut ca
scop precis cele 14 care cu aur pe care Împãratul Traian (de origine
ibericã) le-a dus la Roma ca sã refacã tezaurul golit al Imperiului.
Peste mai mult de 1000 de ani, dupã cãderea Constantinopolului sub turci
în 1453, tributul plãtit sultanilor otomani va fi tot în aur, în formã
de “techini”. Si tot în aur se plãtesc în ziua de astãzi anumite
interese în România, dupã ce tezaurul national de 80 tone-aur a fost
vîndut de Ceausescu la licitatie în Zürich si cumpãrat de Banca Angliei.
Cele 14, nu care romane ci milioane de români din afara României
înteleg si simt acum, mai bine ca niciodatã, sensul versurilor
transilvane “Muntii nostri aur poartã, Noi cersim din poartã-n poartã!”
În
aceeasi ordine de idei, Imperiul Bizantin, care a durat mai mult de
1.000 de ani (330-1453), în timp ce Europa de Vest dormea sub jugul
Bisericii Romane si a analfabetismului, este complet necunoscut pe
aceste meleaguri. Cultura si civilizatia europeanã si-au mutat centrul
de la Roma la Constantinopole în 330, când Bizantul devine capitala
Imperiului Roman. Desi se studiazã istoria si limba Greciei antice,
Imperiul Bizantin este nu numai complet ignorat în istoria Europei, dar
chiar considerat “barbar” si “incult”. Nici un istoric elvetian nu a
fost capabil sã-mi dea un singur nume de scriitor Bizantin, nici mãcar
Ana Comnena !
Nimeni
nu cunoaste aici cultura si civilizatia Bizantinã, religia ortodoxã
(“ortodox” este în limbile occidentale un termen peiorativ), si cu atât
mai putin istoria si traditia românã. Faptul, esential, cã
analfabetismul nu exista în Bizant, dar exista în Europa de Vest în
aceeasi perioadã este si mai necunoscut. Academiile “pãgâne” (socratice,
pitagorice, orfice, druidice, etc.) au fost toate închise în secolul
VI, iar când în cele din urmã universitãtile au început sã aparã în
Occident în secolul XIII (Oxford, Cambridge, Padova) ele erau controlate
de Biserica Romanã si studiau teologia. Numai cãlugãrii si clericii
stiau carte, se îmbogãteau prin exproprierea de pãmânturi în favoarea
mânãstirilor, si luau puterea în toate tãrile vestice, prin misionarism
si prozelitism la început (prin teroare si Inchizitie mai târziu), pânã
în secolul XI, când ultimul tinut liber, al vikingilor din Scandinavia,
cade sub puterea Romei Papale.
Renasterea
italianã apare ca o consecintã clarã si directã a cãderii
Constantinopolui (1453), cu emigrarea în masã a savantilor Bizantini
cãtre Italia. De exemplu, numai Cosimo de Medici primeste 5000 de
savanti exilati din Bizant într-un singur an la Florenta, acolo unde în
curând vor scrie Petrarca, Dante si Boccacio, si unde vor picta
Michelangelo si Leonardo da Vinci.
Între
timp, cultura Bizantinã este pãstratã si cultivatã în tãrile Române (de
exemplu la Putna), care nu numai cã îsi pãstreazã autonomia fatã de
Imperiul Otoman, plãtind-o în aur – ca de obicei -, dar voevozii români
trimit anual aur în Grecia pentru a sustine mânãstirile ortodoxe (de
exemplu la Muntele Athos).
În
Occident, o scurtã istorie a României apare în 1943, scrisã de Mircea
Eliade în englezã la Lisabona si publicatã la Madrid (“The Romanians, a
Concise History”, Stylos, Madrid, 1943), si republicatã peste alti 50 de
ani în România (“The Romanians, a Concise History”, Roza Vânturilor,
Bucuresti, 1992). În timp ce prima istorie serioasã a Bizantului apare,
tot în englezã, de abia în 1988 (Lord John Julius Norwich, “A Short
History of Byzantium”, Penguin Books, London, 1988, 1991, 1995, 1997).
Cu toatã bunãvointa lui de a reabilita “misterioasa” istorie a uitatului
Imperiu Bizantin, din nefericire nici mãcar Lord John Julius, de la
Universitatea din Oxford, n-a avut acces la texte Bizantine, pentru
simplul motiv cã nu stie greaca, nici veche nici nouã.
În
final, se pune întrebarea de ce nouã milenii, atestate arheologic, de
civilizatie neîntreruptã pe teritoriul României sunt ignorate nu numai
în Europa de Vest dar si în România ? Cu ce se ocupã istoricii români ?
Si reprezentantii României peste hotare ? Cine promoveazã cultura
milenarã a României ? Dacã dentistii, si nu profesorii de românã, vor sã
facã scoli în românã la Geneva , sã nu ne mirãm dacã profesorii vor
deschide în curând cabinete dentare în acelasi oras.*
În
1996, când am fost la Bucuresti pentru a face cercetãri în mitologia
tracicã la Academia Românã, spre uimirea mea, mi s-a pus întrebarea de
ce mã intereseazã tracii si dacii, când acesta era subiectul de
predilectie a lui Ceausescu**, fapt pentru care subiectul trebuie acum
total ignorat. La rândul meu, mã întreb ce conteazã 50 de ani de
comunism în comparatie cu cele 9 milenii de istorie româneascã ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu