Țara lui Papură Vodă
Povestea uimitoare din spatele
expresiei „Țara lui Papură Vodă”
Totul a început
cu Pacea de la Passarowitz din 21 iulie 1718, încheiată între Imperiul Otoman,
pe de o parte, și Imperiul Habsburgic și Republica Venețiană pe de altă parte.
Tratatul a fost semnat la Požarevac, Serbia (cunoscut sub denumirea germană
Passarowitz). S-a întâmplat atunci un fapt fără precedent: Oltenia, care nu
făcea parte din Imperiul Otoman, a fost cedată Imperiului Habsburgic fără ca
domnitorul român de la vremea aceea să aibă vreo reacţie. Pe de altă parte,
boierii craioveni, care erau foarte puternici, au acceptat tacit situaţia,
pentru că le convenea, având în vedere comerţul şi afacerile importante pe care
le aveau cu austriecii, dar şi conflictul de privilegii care apăruse în 1716
între ei şi Nicolae Mavrocordat, primul domn fanariot din Ţara Românească, ne
spune Miron Manega în
A fost cea mai ruşinoasă pagină din istoria Olteniei, dar care avea să se
întoarcă pedepsitor, ca o răzbunare, atât împotriva boierilor, cât şi împotriva
austriecilor. Astfel, din cauza tentativei acestora din urmă de a instaura în
Valahia Mică (Kleine Walachei) o administrație proprie, susținută militar, și
transformarea ei într-o provincie imperială (alipire administrativ-teritorială
pe care nici turcii nu o putuseră realiza, timp de secole), s-a declanşat o
puternică mișcare de rezistenţă, care a cuprins toate segmentele societății, de
la țărani și micii meseriași, până la comercianți, mica și marea boierime. Mai
ales că austriecii au încercat și convertirea la catolicism a populației,
construind chiar o catedrală papistaşă la Craiova. Edificiul a fost însă
distrus de craioveni imediat după ce construcția a fost terminată.
Amploarea haiduciei din Oltenia a atins cote nemaintâlnite în Europa,
devenind un fel de serviciu militar obligatoriu. Tradiția populară spune că
tinerii olteni care nu luau calea haiduciei, cu greu își găseau o fată, nefiind
considerați bărbați dacă nu ucideau măcar un soldat imperial.
Un foarte vrednic haiduc al Olteniei din perioada aceea a fost Pavel Lotru
din Bălceşti, căutat de mai bine de trei ani de imperiali şi de potere, fără a
fi prins. De la el au primit austriecii cea mai grea lovitură, în toată
perioada cât au stat în Oltenia.
Se întâmpla în 1726. Pavel Lotru, care haiducea pe ambii versanţi ai
Carpaţilor (Oltenia şi zona Sibiului), avea mai multe ibovnice nemţoaice
şi unguroaice, majoritatea neveste ale bogătaşilor din Sibiu. Una dintre
acestea i-a dat de veste lui Pavel că în Oltenia urma să sosească o mare
caravană ce strânsese taxele din Ungaria, Croaţia şi Ardeal, urmând să facă
acest lucru şi în Oltenia. Caravana era compusă din 20 de căruţe cu pereţi
metalici, fiecare trasă de câte opt perechi de cai nemteşti, arhipline de pungi
cu galbeni.
Ceata lui Pavel Lotru s-a unit cu cele ale lui Radu Ursan şi Neagu Papură
şi au atacat caravana austriacă la Drăgăşani, confiscând tot aurul. Jaful a
fost atât de păgubitor pentru habsburgi, încât a provocat în imperiu o
adevărată prăbuşire financiară, drept pentru care banul Craiovei, Gheorghe
Cantacuzino, a fost destituit. Din acest moment, boierii din Craiova au început
acțiunile de împotrivire față de administrația habsburgică, obstrucționând
toate încercările austriecilor de a strânge taxe sau de a-şi impune
administraţia
În 1733, în ajunul Crăciunului, într-o cârciumă din Craiova (la hanul
Puțureanu de lângă Fântâna Purcarului), a avut loc un incident minor cu efecte
uriaşe. Un oarecare Lorincz, soldat în armata imperială, amețit băutură, a
agresat verbal mai multe femei. S-a iscat un scandal care a degenerat într-o
bătaie între soldații care îl însoțeau și oltenii de la mesele din jur.
Soldații au reușit să fugă şi să se refugieze în garnizoană. Incidentele păreau
aplanate, mai ales că soldatul respectiv fusese pedepsit și trimis la carceră
pentru încălcarea conduitei militare. Câteva ore mai târziu, însă, probabil
instigată de oamenii banului și de haiduci, populația Craiovei, înarmată, s-a
adunat în jurul garnizoanei imperialilor cerând să le fie predat Lorincz,
pentru a fi judecat de ei. Întrucât comandantul a refuzat, a urmat un asediu de
câteva ore, în urma căruia garnizoana a fost incendiată iar cei 375 de soldați au pierit, fie în
flăcări, fie linșați de populație.
După acest incindent, austriecii au realizat că trupele lor nu reușesc să
se impună într-o regiune străină, plină de haiduci, aşa că, în ianuarie 1734,
au hotărât să-şi retragă cea mai mare parte a trupelor și să angajeze mercenari
din rândul populației din zonă. A fost actul de naștere al pandurilor olteni.
Lucrurile au luat însă o întorsătură neașteptată: mulți haiduci au găsit bună
ideea ca, în loc să jefuiască boierii sau imperialii, să ia banii ca simbrie,
fără să facă nimic, aşa că s-au înrolat ca panduri. Timp de aproape doi ani,
austriecii au plătit soldă unor haiduci ca să prindă alți haiduci, fără ca
vreun haiduc să fie prins.
În fruntea acestor “trupe de commando” era un personaj controversat, acel
Neagu Papură, el însuşi haiduc sau tâlhar, participant la furtul de la
Drăgășani, care îi costase atât de scump pe austrieci. Realizând că au luat
“ţeapă”, imperialii au refuzat să le mai plătească solda. Supăraţi, pandurii au
atacat Craiova, jefuind și torturând pe cei câțiva reprezentanţi ai administrației
austriece rămași, apoi au jefuit și incendiat mai multe case boierești. A
fost picătura finală pentru austrieci, care au decis să părăsească definitiv
Oltenia, cu ani buni înainte ca aceasta să fie retrocedată pe baza tratatelor
internaționale (1739, pacea de la Belgrad, între habsburgi şi otomani). Au
părăsit-o aşa cum au obţinut-o, dar cu pagube imense, mult mai mari decât în
urma unei înfrângeri militare. În Craiova, ca şi în toată Oltenia, s-a creat
însă un vid de putere, care avea să ducă la dispariţia Băniei, a doua
instituție politică a țării ca importanță, după domnie.
După puseul de violențe care a durat câteva luni, societatea caioveană și-a
găsit totuşi un echilibru. Boierii au reușit să-l convingă pe același Neagu
Papură să conducă o miliție a pământului, pentru a potoli atacurile haiducilor
și hoților. De la acest Neagu Papură a rămas expresia “Țara lui Papură Vodă”
care a depășit cu mult aria Olteniei şi timpul istoric determinat, intrând în
folclor cu sensul peiorativ de țară fără stăpân, unde legile nu mai există.
După alte câteva luni, Neagu Papură a fost înlocuit de boieri și el a luat din
nou drumul codrului.
Timp de 35 de ani (1735-1770), “Ţara lui Papură Vodă”, a devenit, aproape
fără voia ei, un fel de stat independent: Țara Românească nu o putea revendica
pentru că aparținea Imperiului Habsburgic, iar după 1739 domnitorii fanarioți
n-au avut puterea necesară să se impună fără acordul oltenilor. Pe de altă
parte, turcii, care erau încolțiți de ruși și austrieci, au stat deoparte, mulțumindu-se
să întărească paza cetăților de la Dunăre, de teama atacurilor și jafurilor
haiducilor. Paradoxal, acest interval istoric a fost de-a dreptul benefic
pentru Oltenia. Fără sistem legislativ, dar și fără tributuri și taxe plătite
turcilor, austriecilor sau fanarioților de la București, viața majorității
populației s-a îmbunătățit. Boierii au asuprit mai puțin țăranii, de teamă ca
aceştia să nu-şi facă singuri dreptate, comercianții și boierii și-au continuat
afacerile la adăpostul cetelor înarmate de slujitori, iar procesele și
judecățile au dispărut, diferedele rezolvându-se “la mica înțelegere”, prin
forță sau aplicând legile pământului. Orașul s-a dezvoltat vertiginos,
construindu-se multe clădiri, biserici și ateliere.
În această perioadă (1750 – 1756) a fost ridicată și biserica “Madona
Dudu”, (catedrala Maicii Domnului). Cea mai luminoasă figură a acestei perioade
este boierul Constantin Obedeanu, un om blând, împăciuitor cu toată lumea,
iubitor de carte și artă, partizan declarat al realipirii Olteniei la Țara
Românească. El a ajutat cât i-a stat în putere pe țărani în disputele cu
boierii, iar în 1754, a înființat primul spital modern al Craiovei (până atunci
existau doar bolnițe la unele mănăstiri). Tot el a instituit, în 1759,
învățământul organizat, căci până atunci educația se făcea în casele boierilor
sau pe lângă biserici, ca o obligaţie nescrisă a preoţilor. Școala Obedeanu
este prima școală în adevăratul sens al cuvântului, iar în primăvara anului
1826 a fost transformată în Școala Națională de Limba Română, azi denumită
Colegiul Național Carol I din Craiova. Ca vechime, este a doua școală
românească de grad mediu, după liceul “Sfântu Sava” din București (1818)…
Oltenia, în perioada în care s-a identificat cu sintagma “Ţara lui Papură Vodă”,
este un paradox istoric. Abandonată de austrieci, necucerită de turci şi
stăpânită, practic, de haiduci, a găsit resursele interne să se redreseze
organic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu